Reklam
Reklam

Rusya ve Türkiye Ayvazovski tablolarında buluştu

Yunus Emre Enstitüsünün desteği ile düzenlenen “Ayvazovski’nin İstanbul’u” Resim Sergisi, 12 Nisan Perşembe günü St-Petersburg Rus Müzesi St. Michael Castle (Mihaylovskiy Zamok) salonunda açıldı.

Rusya ve Türkiye Ayvazovski tablolarında buluştu
  • 12.04.2018
  • 75 kez okundu
Reklam

Yunus Emre Enstitüsünden St-Petersburg’da “Ayvazoski’nin İstanbul’u” Resim Sergisi
İstanbul aşığı ressam Ivan Ayvazovski’nin anısına, T.C. Cumhurbaşkanlığı himayelerinde, Dev perdeye yansıtılarak bugüne kadar ki en geniş Ayvazovski Koleksiyonunu günümüz teknolojileri ile buluşturan serginin açılışında, dünyaca ünlü besteci-piyanist Anjelika Akbar da “Ayvazovski Rapsodi” adlı eserini icra etti.

Türkiye’nin, Türk dilinin, tarihinin, kültürünün ve sanatının tanıtılması, Türkiye ile diğer ülkeler arasındaki dostluğun ve kültürel bağların pekiştirilmesi yönündeki çalışmalarını 44 ülkede kurduğu 54 Kültür Merkezi aracılığıyla sürdüren Yunus Emre Enstitüsü (YEE), St. Petersburg’da önemli bir sergiyi sanatseverlerle buluşturdu.

İstanbul tüm ihtişamıyla tuval perdeler üzerinden izleyenlere yansıdı

“İstanbul’a hayranım. Dünyada bu şehirden daha ihtişamlı bir yer yoktur. Burada Napoli de unutulur, Venedik de…” diyerek İstanbul’a olan aşkını her defasında dile getiren Ivan Ayvazovski’nin 200’den fazla İstanbul tablosunun 61’i, Codex Art-artırılmış gerçeklik tekniği ile dünyada ilk kez Ayvazovski’nin İstanbul’u Resim Sergisi projesinde bir araya geldi.

Geçen sene doğumunun 200. yılı tüm dünyadaki sanat çevreleri tarafından renkli bir şekilde kutlanan ressam Ayvazovski’nin anısına ve St-Petersburg Rus Müzesinin açılışının 120. yıl kutlamaları çerçevesinde; T.C. Cumhurbaşkanlığı himayelerinde, Türkiye Dışişleri Bakanlığı, Yunus Emre Enstitüsü, “Lichnost Peterburga” – Tarih ve Kültür Vakfı (St-Petersburg), Türk Hava Yolları ve Türk Telekom desteği ile düzenlenen “Ayvazovski’nin İstanbul’u” Resim Sergisi, 12 Nisan 2018’de St-Petersburg Rus Müzesi St. Michael Castle (Mihaylovskiy Zamok) salonunda açıldı. Daha önce Ermenistan, Newyork, Moskova ve Ankara’da sanatseverlerle buluşan, İstanbul’a tutkuyla bağlı olan sanatçının en güzel İstanbul resimlerinden oluşan Ayvazovski’nin İstanbul’u sergisi sanatçının bir arada görülmesi mümkün olamayan eserlerini sanatseverlere sundu. Rus siyasi, sanat ve iş çevrelerinden pek çok önemli şahsiyetin, Rusya’da faaliyet gösteren Türk iş adamlarının ve St. Petersburg’daki üniversitelerin Türkoloji bölümlerindeki öğretim üyesi ve öğrencilerin katılımıyla gerçekleştirilen açılışta, besteci ve piyanist Anjelika Akbar “Ayvazovski Rapsodi” adlı eserini sergiledi. Rusya’dan viyolonsel sanatçısı Danila Popov ve Türkiye’den perküsyon sanatçısı Berkant Çakıcı Anjelika Akbar’a eşlik etti. Konser öncesinde ise Rus Müzesi Bilimsel Araştırma Enstitüsünden Ayvazovski uzmanı, araştırmacı yazar Sergey Levandovski, Rus-Türk ilişkilerini Ayvazovski’nin sanatı üzerinden yorumlayan bir analiz yaptı.

Genel Sanat Yönetmenliğini Murat Öneş’in gerçekleştirdiği, 50 dakikada yaklaşık 500 Ayvazovski tablosunun sergilendiği dijital performans müziği, görsel sanatları, teknolojiyi, tarihi ve ortam seslerini buluşturdu. Projeyi izleyenler, Ayvazovski ile birlikte kendilerini bir seyahate çıkmış gibi hissetti.

Prof. Dr. Şeref Ateş: Ayvazovski, tabloları ile İstanbul’un görsel belleğini oluşturdu

Yunus Emre Enstitüsü Başkanı Prof. Dr. Şeref Ateş, sergi hakkında şu bilgileri paylaştı; “Rus resim sanatının dünyaca ünlü ismi Ayvazovski’nin İstanbul üzerine yaptığı benzersiz resimler; dönemin insanlarını, manzaralarını öyle güzel ve doğru yansıttı ki, tabloları İstanbul’un tarihine ilişkin görsel bir bellek oluşturdu. Bu yönleriyle Ayvazovski, Türklerin de çok sevdiği bir ressam haline geldi.”

Prof. Dr. Şeref Ateş: Bugüne kadar ki en geniş Ayvazovski Koleksiyonunu St. Petersburg’da sergiliyoruz.

İstanbul’a sekiz defa gelen Ivan Ayvazovski (1817-1900), Sultan Abdülmecit, Sultan Abdülaziz ve Sultan II. Abdülhamit tarafından sarayda ağırlandığını belirten Ateş “Ressam, Osmanlı liyakat beratlarıyla onurlandırıldı ve kendisine Saray Ressamı unvanı verildi. 1890 yılındaki son ziyaretinde Sultan II. Abdülhamid’e iki tablo hediye eden Ayvazovski, 1874 yılında ise Mimarbaşı Sarkis Balyan’ın Kuruçeşme Adası’nda /Galatasaray Adası) misafir olarak kaldı, Sultan Abdülaziz’in Dolmabahçe Sarayı için sipariş ettiği tabloları hazırladı. Anılarında İstanbul’un dünyanın en güzel şehri olduğunu defalarca tekrarladı. Üç Osmanlı Sultanı ve dört Rus Çarının özel ilgi ve takdirlerini gördü.” Biz de Yunus Emre Enstitüsü olarak Rusya’nın St. Petersburg şehrinde, bugüne kadar ki en geniş Ayvazovski Koleksiyonunun sergilenmesine destek vermekten büyük memnuniyet duyuyoruz. Ayvazovski’nin İstanbul’unu günümüz teknolojileri ile buluşturan bu sergi, Yunus Emre Enstitüsünün Türkiye ile diğer ülkeler arasındaki dostluğu ve kültürel bağları pekiştirmesi yönünden ses getiren çalışmalardan biri olmuştur.”

Anjelika Akbar,Ayvazovski’nin tablolarını müzik diline tercüme etti

SSCB’de doğan ve eğitimini Rusya’da alan, Sovyetler Birliği henüz dağılmadan önce UNESCO üyesi olup uluslararası projesi ile yolu İstanbul’a düşen besteci ve piyanist Anjelika Akbar, Rus ressam İvan Ayvazovski’nin tablolarını müzik diline tercüme ederek “Ayvazovski Rapsodi”sini besteledi. Aynı zamanda “Ayvazovski’nin İstanbul’u”projesinin yöneticisi olan Anjelika Akbar’in, sergide seslendirdiği rapsodide, kendi özgün müziklerinin yanı sıra; Ayvazovski’nin seyahatleri sırasında duyduğu Osmanlı müziği, Dede Efendi’nin eserleri, doğduğu Feodosya’da öğrendiği Kırım Tatar temaları, Ermeni kökeninden dolayı içinde taşıdığı Ermeni ve Kafkasya tınıları ve yaşadığı St. Petersburg’da dinlediği Rus müziklerinden ilham aldı.

Anjelika Akbar, “Bu projenin Rusya’da halka açık bir şekilde birçok sahnede yer almasını kalbimden arzu ediyorum. Rusya ve Türkiye’yi duygusal bir ortak paydada buluşturan Ayvazovski tablolarının müzik ile yolculuğunun devam etmesini arzu ediyorum”dedi.

Boyut Yayın Grubu ve ONE’S Media, yaklaşık dört sene süren “Ayvazovski’nin İstanbul’u” projesi için Ayvazovski’nin İstanbul’a ait olan tabloları başta olmak üzere dünyadan, özellikle Rusya müzelerinden ve koleksiyonerlerden toplanan toplam 500’e yakın tablonun görüntü kullanım haklarını aldı.

Etiketler: / /

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

YORUM YAZ